„ ...a Michelin éttermi kalauz-ahogy a leszerelhető gumiabroncs-az új évszázaddal érkezik, és látni fogja még az új évezredet is. ” – Mottó. (Guide Michelin 1900.)

Michelin gumi és a Michelin csillag, a minőség vonatkozásában:

Gondolta volna bárki, hogy a két dolog között összefüggés van?

Márpedig a Michelin gumi és a Michelin csillag között van, méghozzá elég szoros: Edouard Michelin francia üzletember és testvére André, 1891-ben feltalálták a leszerelhető gumiabroncsot. Mivel a találmánynak nagy sikere lett 1889-ben megalapították a Michelin céget a francia Clermont-Ferrandban. Hogy az autósok megvegyék, és minél többet használják a Michelin gumikat, kiadtak egy olyan térképet, amelyen kitűnő éttermek és hotelek szerepelnek, innen ered a későbbiekben a Michelin csillag. Ezzel próbálták meg rábírni a turistákat, hogy kitérőket tegyenek az utak mentén és használják a Michelin gumiabroncsokat. Michelin Guide A Michelin Guide nagyon hasznos kiadványnak bizonyult, (eleinte ingyen osztogatták) a kezdetekben csak Párizs térképét és a környező városokhoz vezető autóutakat tartalmazta, ezzel segítve a sofőröket. A cég bátorította az utazókat, hogy gyűjtsenek minél több adatot az utakról és a környező hotelekről. Ezekkel az információkkal aztán a későbbi kiadványokat kibővítették. Ezek a kiadványok már külön tartalmazták a Francia Autóklub által ajánlott helyeket és értékelték a szálláshelyek minőségét és ellátását. 1904-től a kalauz nemzetközivé vált, Olaszország, Svájc, Belgium, Luxemburg, Hollandia és az Egyesült Királyság is külön kötetet kapott. 1919-ben jelentek meg először a vörös borítójú könyvek, amelyek több országra vonatkoztak egyidejűleg. A zöld színű Michelin könyveket először a második világháború előtt adták ki.

A Michelin cég leányvállalata

a ViaMichelin ma már digitális formában is hozzáférhetővé teszi a térképeket és ajánlásokat. A könyvek egész Európára érvényesek, 2007-ben már New York és San Francisco szállodái és éttermei is külön kiadványban szerepelnek. 2009-től az európai és amerikai piros és zöld kalauzok, elérhetők majd a Nokia Maps 3.0 software-t használó Nokia mobiltelefonokon. Az iPhone-tulajdonosok az Apple internetes üzletein keresztül vásárolhatják meg a programot. 2009. október 13-án a MICHELIN Guide Kyoto Osaka 2010 első kiadását jelentette meg a Michelin cég. A kiadvány 150 csillagos éttermet és Ryokan-t tartalmaz Japánban. A Vörös Könyv a hotelek és éttermek értékeléséhez egy szimbólumrendszert alkalmaz, amely jelöli árkategóriájukat és komfortosságukat. Az éttermeket öt szempont szerint értékelik:

  1. Az ételek minőségének vizsgálata,
  2. A sütés, főzés, ízesítés tökéletessége,
  3. A konyha eredetisége, stílusa,
  4. Az „ár-érték” arány,
  5. A látogatások gyakorisága alapján.

image1 1

 

A névtelen kritikusok véleményezése alapján, (franciául inspectoroknak hívják őket) kap az étterem egy, vagy több csillagot. A vizsgálat során csupán az ételeket minősítik, a felszolgálást, a teríték minőségét, a dekorációkat nem veszik figyelembe.Szakértői vélemények szerint a Michelin az újító szakácsokat részesíti előnyben. A tradicionális ételek felújításán túl, a szakácsnak valamilyen új receptet, meglepő íz-világot, rá jellemző különlegességet kell produkálnia. https://www.youtube.com/watch?v=K474RYse9P8 Megfigyelhetjük tehát, hogy a Michelin ugyanazt az elvet képviseli a gumiabroncs-gyártásában, mint az éttermek értékelésében, ugyanazon elvárásokat támasztja egy jó gumiabroncs, mint egy kiváló étterem felé: minőségi, újító, eredeti, népszerű és sokak számára elérhető legyen, továbbá annyit nyújtson használója számára, amennyibe kerül. Programjavaslatom tehát a 112 éves hagyomány nyomán: Michelin gumin guruló autónkkal látogassunk meg egy Michelin csillaggal díjazott éttermet. (Budapesten számos ilyen van: Costes, Onyx, Borkonyha és Tanti.) A Michelin legyen szó akár gumiabroncsról, akár étteremről, a tökéletesség nemzetközi szimbólumává vált, méltán.