Bizonyára sokakat foglalkoztat a kérdés a gumis szakmában, hogy kik uralják a gumiabroncs- ipar hazai, európai, sőt akár világi piacát?! Továbbá, hogy hogyan alakultak az elmúlt évek értékesítési statisztikái, melyekből egyértelmű képet kaphatunk a fogyasztói igényekről, vásárlási szokásokról és persze a jelenlegi piaci versenyről is.

Nem utolsó sorban pedig ezen adatok segítségével teljes körűen felkészülhetünk az elkövetkezendő szezonra. A kíváncsiság minket is furdalt, így alaposan megvizsgáltuk napjaink gumiabroncs-iparának világpiaci helyzetét.

A legfontosabb számadatok a gumiabroncs-iparból

Legfontosabb számadatok a gumiabroncs-iparból 2014-16 között:

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) minden év januárjában teszi közzé az előző év eladási mutatóit. Ezek alapján 2014 óta egy enyhe, de egyértelmű növekedési trend figyelhető meg Európában. Eltekintve a szokásos nyár közepei visszaesésektől (-2%) és beszámítva a szintén jellemző utolsó negyedéves növekedéseket (+14%), a 2015-16-os év eredményei vitathatatlanul pozitívnak tekinthetőek. Az értékesítés követte az új autó eladások dinamikus növekedését, amely +9.3%-os forgalomnövekedést eredményezett az iparágban. A teherautó-gumiabroncs szegmens szereplői 2015-ben immár a harmadik egymást követő évben regisztráltak növekedést. Különösen jó évet zártak az új teherautók gumiabroncs beszállítói: ők plusz 12%-ot könyvelhettek el a teherautó piac növekedésének köszönhetően.

Motorgumik tekintetében is kedvező, bár kissé ingadozó teljesítményt regisztrált a fent említett szövetség, a három év összesített növekedési értéke +3% lett. Mezőgazdasági gumiabroncsok értékesítése terén sajnos a negatív tendencia folytatódik. Fazilet Cinaralp, az ETRMA főtitkár asszonya ezzel kapcsolatban a következőket nyilatkozta: „A mezőgazdasági gumiabroncs értékesítés erős kínai és indiai importnyomás alatt van. A 2016-ra vonatkozó összesített kereskedelmi adatok még nem állnak rendelkezésre, de a 2014-15-ös adatok alapján látszik, hogy az ETRMA tagjai a szegmens uniós piacának mintegy ötödét uralják”. Az táblázat az összesített európai eredményt mutatja 2014 és 2016 között,
(Forrás: europool ETRMA)

Gumiabroncs értékesítés –

nem új járművekre (1)

2014:

196.962

ezer db

2015:

203.089

ezer db

2016:

209.216

ezer db

Változás

évi 3%-os

növekedés

Új autók eredeti felszereltségeként

történő gumiabroncs értékesítése (2)

2014:

84.364

ezer db

2015:

89.432

ezer db

2016:

94.510

ezer db

Változás

évi 6%-os

növekedés

Személyautó –

nyári gumiabroncsok

2014:

109.889

ezer db

2015:

115.398

ezer db

2016:

120.489

ezer db

Változás

évi 5%-os

növekedés

Személyautó –

téli gumiabroncsok

2014:

57.705

ezer db

2015:

55.526

ezer db

2016:

58.102

ezer db

Változás

1%-os növekedés

2014-hez képest

Teherautó gumiabroncs értékesítés –

nem új járművekre

2014:

9.180

ezer db

2015:

9.522

ezer db

2016:

9.865

ezer db

Változás

évi 4%-os

növekedés

Új teherautók eredeti felszereltségeként

történő gumiabroncs értékesítés (2)

2014:

3.208

ezer db

2015:

3.545

ezer db

2016:

3.883

ezer db

Változás

évi 10%-os

növekedés

Mezőgazdasági jármű gumiabroncsok –

nem új járművekre

2014:

1.641

ezer db

2015:

1.501

ezer db

2016:

1.551

ezer db

Változás

évi 9%-os

csökkenés

Motorkerékpár és robogó gumiabroncsok –

nem új járművekre

2014:

8.390

ezer db

2015:

8.591

ezer db

2016:

8.792

ezer db

Változás

évi 2%-os

növekedés

Gumiabroncs-webáruházak értékesítési jelenléte a gumiabroncs-piacon:

A BHPgumi átfogó kutatásának keretében az e-kereskedelem gumiabroncs piacra gyakorolt hatását is számszerűsíteni tudja. Ami számunkra webáruházként kedvező hír, hogy a gumiabroncsok világpiaci szinten történő értékesítésénél nőtt a webáruházak jelenléte. Nem kérdéses, hogy a kiskereskedelmi gumiabroncs-értékesítés az interneten keresztül történik leginkább. De milyen sebességgel? És mi a százalékos aránya az online fogyasztóknak? A Modern Tire Dealer adataiból minderre fény derül: 2008-ban ez a jelenlét mindössze 3%-os volt. 2012-re ez az arány 10%-ra változott, majd 2013-ra 29%-ra nőtt. Láthatjuk tehát, hogy a fejlődés rohamos. Nagyon érdekes részlet, hogy az online vásárlási szokásokat is vizsgálta a kérdéses társaság. Az Egyesült Államokban több, mint 7 millió gumiabroncsot értékesítettek a 2013-as évben az interneten keresztül. A cég saját kutatásából az is kiderül, hogy a 18 és 34 év közöttiek, különösen a nők, szívesebben vásárolnak online módon gumiabroncsot. A vizsgálat során megállapításra került, hogy a potenciális vásárlók 50%-a hagyja el az oldalt gondolkozás nélkül, ha az árak egyáltalán nem, vagy nem megfelelően szerepelnek az adott webáruház oldalán.

A gumiabroncs-piac vezető abroncsgyártói, számosítva:

A legfontosabb számadatok a gumiabroncs-iparból

(Forrás: www.tyrepress.com)

A legfontosabb számadatok a gumiabroncs-iparból

A fenti táblázat és grafikon alapján rálátást kapunk a piac jelenlegi helyzetére és egyúttal a fogyasztói igényekre is, hiszen nem véletlen, hogy adott típusból éppen mennyit adnak el. Az első 5-6 befutót a lista éléről mi is meg tudtuk volna tippelni, a meglepetés ereje inkább a sorrendben rejlik. Bridgestone és Michelin hasonló mutatókkal rendelkeznek, azonban a számok magukért beszélnek és ez a Bridgestone eladási előnyéhez vezet. A dobogó 3. helyére a Goodyear érkezik be, viszont az ő pénzben mérhető értékesítési mutatója már csak körülbelül 60%-a a Bridgestone-énak. Hogy miért ilyen hatalmasak a különbségek? Gondoljunk arra, hogy a Bridgestone, Michelin, Continental és Goodyear hány kisebb leányvállalattal és márkával rendelkezik világszerte, melyek mind beleszámítanak a fenti összegekbe. Ugyanakkor a világpiaci érvényesülés lehetősége is kényes kérdés és hosszasan taglalhatnánk. Felmérések igazolják, hogy azon a felvevőpiacon, ahol az egyik prémium gyártó már népszerűvé vált, egy másiknak jóval nehezebb az élre törnie. Továbbá figyelembe kell ennél a kérdésnél is vennünk az adott térség fogyasztói szokásait, hiszen az USA piacán a japán márkák prioritása magasabb, mint az európaiaké. Ez némileg fordítva is igaz, bár az arányok tekintetében kevésbé. Ha az európai statisztikát nézzük lecsupaszítva, a sorrend Michelin, Continental, Bridgestone, Pirelli, Goodyear és Hankook. Elmondható, hogy kontinensünkön is jellemző a “saját” márkák előtérbe helyezése, ahogy az az autóvásárlási szokásoknál is megjelenik, viszont ez a világpiaci mutatókat alig befolyásolja.

Bridgestone csoport tagjai: Bridgestone, Dayton, Firestone
Michelin csoport tagjai: BF Goodrich, Kléber, Kormoran, Michelin, Riken, Rotalla, Taurus.
Goodyear csoport tagjai: Debica, Dunlop, Fulda, Goodyear, Sava.
Continental csoport tagjai: Barum, Continental, Eurotec, Matador, Semperit, Sportiva, Uniroyal, Viking.

Ugyanakkor tetszik, vagy sem, a gumiabroncs-iparra jelentős hatást gyakorol a kínai és egyéb távol-keleti piac is. (Sailun kínai, Infinity kínai, Ling-Long kínai, WanLi kínai, Blackstone kínai, , Goodride kínai, Sumitomo japán, Yokohama japán, Apollo indiai, Toyo japán, Nexen dél-koreai, Nankang tajvani). 2014-ben Kína 60.5 millió személyautó gumit és kisteher abroncsot exportált az Egyesült Államokba, ami az összes ottani gumiabroncs értékesítés egynegyedét képviseli.

Divatos abroncs-brandek:

Végezetül tekintsük át a divatos brandeket, fogyasztói gumiabroncs-szinteket márkák szerint, illetve autómárkákhoz igazítva:

A legfontosabb számadatok a gumiabroncs-iparból

(Forrás: Modern Tire Dealer)

Tuljadonképpen hasonló irányelvek figyelhetők meg, mint a korábbi statisztikáknál, csak a sorrend változik egyes márkák esetében. Amit azonban feltétlenül leszögezhetünk, hogy a Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental, Pirelli gyártók mellett a többi márkának nehéz érvényesülnie az értékesítési felületeken. Hogy kereskedőként milyen konzekvencia vonható le? Egyértelműen az, hogy a reprezentatív abroncskínálat nélkülözhetetlen a piaci érvényre jutáshoz. Minden kategóriát érintve szükséges széles választékot biztosítsunk, figyelembe véve a prémium gyártók almárkáinak kínálatát is. Ezzel egyidejűleg a budget gyártók piaci jelenléte is fokozottan észlelhető, ami egyenes arányban áll az általuk kiváltott vásárlói igényekkel. Így összességében elmondható, hogy a siker érdekében minden kategóriára és keresletre kiterjedő választékot kell tudnunk kínálni. A fentiekben gyakran idézett amerikai felmérés (Modern Tire Dealer) szerint, ez legalább 60 különböző gyártót kell, hogy takarjon, de még szerencsésebb a 100-on felüli mennyiség.

Végül, de nem utolsó sorban a keresleti oldal (vásárlók) által levonható következtetésekről is ejtsünk néhány szót: Mi a BHPguminál azon a véleményen vagyunk, hogy ha már fogyasztói társadalomban élünk, használjuk ki annak előnyeit. Tájékozódjunk az abroncs kínálatról és az általunk preferált márka tulajdonságairól, jellemzőiről, vásárlói visszajelzésekről. Ebben lehetnek segítségünkre az ismert tesztek (ADAC) http://bhpgumi.hu/blog/adac-teli-gumi-teszt-2017/ illetőleg az eladási statisztikák követése. http://www.tyre-test.org/hu.html

Tavalyi (2016-os) keresleti/fogyasztói statisztikák téli abroncsok tekintetében a BHPguminál:

Prémium 1. Continental 2. Hankook 3. Pirelli 4. Toyo 5. Goodyear 6. Bridgestone 7. Michelin 8. Dunlop
Közép 1. Kumho 2. Barum 3. Nexen 4. Nokian 5. Kormoran 6. Falken 7. Kleber 8. Firestone
Budget 1. Rotalla 2. Infinity 3. Nankang 4. Debica 5. Sailun 6. Starfire 7. Saetta 8. Sebring