TPMS, azaz guminyomás ellenőrző rendszer. Miért szükséges, kell-e egyáltalán, mire számíthat az a tulajdonos, akinek autója ezzel a rendszerrel is fel van szerelve?

Valamint, mit szükséges tudnia a témáról a gumisnak? Érdemes-e TPMS szervizpontot létrehozni? Cikkünkben átfogó részletességgel válaszoljuk meg e kérdéseket.

TPMS - Milyen márkát ajánlott tartani és hogyan lehet vele pénzt keresni?

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) olyan elektronikus rendszer, amely a pneumatikus gumiabroncsokon belüli légnyomást a különböző típusú járműveken figyelemmel kíséri. A TPMS a valós idejű gumiabroncsnyomás-információkat a járművezető felé továbbítja, akár egy mérőeszközön, egy piktogramon vagy egy egyszerű alacsony nyomású figyelmeztető lámpán keresztül. A TPMS kétféleképpen osztható meg: közvetlen (dTPMS) és közvetett (iTPMS). A TPMS-t OEM (gyári) szinten, valamint egy utángyártott megoldást is biztosítják. A TPMS célja, hogy a gumiabroncsok veszélyes állapotának korai felismerésével elkerülje a közlekedési baleseteket, a magas üzemanyag-fogyasztást és a gumiabroncs kopását a túlzottan felfújt gumiabroncsok miatt.

A TPMS alkalmazásának célja kettős: elsőként növeli a biztonságot, hiszen a kimutatások szerint sok baleset történik amiatt, hogy rossz guminyomással közlekednek az autósok. A másik cél pedig a fogyasztás megfelelő szinten tartása és a környezetvédelem. Nem mindegy ugyanis, hogy a gyárihoz képest például 30 százalékkal kisebb guminyomással autózhatunk. Ebben az estben nemcsak több üzemanyagot égetünk el, hanem a gumi is intenzívebb kopásnak van kitéve.

I. Mikortól kötelező a TPMS?

  • - Az EU-ban 2014. november 1. után forgalomba hozott új gyártású autók esetén kötelező széria tartozék a TPMS (tire-pressure monitoring system), magyarul az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.

image19

II. Miért nélkülözhetetlen a megfelelő nyomás a kerekekben?

  • A szabályozás gazdasági és biztonsági aspektusok alapján történt. Egyrészt a nem megfelelő gumiabroncs-nyomás csökkenti a gumi élettartamát és növeli a jármű tüzelőanyag-fogyasztását, másrészt a közlekedés biztonságára is kihat, hiszen megváltozik a fékút és a jármű mozgása is rapszodikussá válhat. Ugyanakkor azt is magyarázatként említik, hogy a sofőrök hajlamosak megfeledkezni a guminyomás ellenőrzéséről, így a hiba huzamosabb ideig áll fenn.
  • Kezdetben: Az abroncsnyomásnak a jármű biztonságára és hatékonyságára gyakorolt ​​hatása miatt, a gumiabroncsnyomás-felügyeletet (TPM) az európai piacon az 1980-as évek luxusajánlatait választotta. Néhányan azt állítják, hogy a hatékonyság-növekedés elhanyagolható. Az első személygépjármű TPMS rendszerrel a Porsche 959 volt a PSK által kifejlesztett üreges kerékrendszerrel. 1996-ban a Renault a Scenic-t használja a Michelin PAX rendszert, és a PSA Peugeot Citroën 1999-ben úgy döntött, hogy a TPM-t a Peugeot 607 szabványnak tekintik. A következő évben (2000) a Renault elindította a Laguna II-t, amelyet TPM-mel kellett már felszerelniük. Az Egyesült Államokban a General Motors mutatta be a TPM-et a Corvette 1991-es modellével, Goodyear gumiabroncsokkal együtt. A rendszer keréktárcsa-érzékelőket és vezetősín-kijelzőt is mutat, amelyek bármely keréknél gumiabroncsnyomást is jeleznek.

III. Hogyan funkcionál a TPMS?

Kétféle rendszert alkalmaznak a gyártók:

  • Az indirekt rendszer az adatokat az ABS szenzorból nyeri. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok. A rendszer csak menet közben működik, alacsony nyomás vagy defekt esetén figyelmeztet.
  • A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. A szenzorok jellemzően a szelepbe vannak beépítve.

Ez mind rendkívül előnyös idáig, hiszen nem véletlenül vált szériatartozékká, ez a korábban még csak extraként rendelhető biztonsági rendszer.

image22

IV. A TPMS rendelet

Az ECE R 64-es rendelet részletesen leírja, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie a 2014 novemberétől kötelező rendszernek, és milyen esetekben kell figyelmeztetnie a jármű vezetőjét:

  • jeleznie kell, ha nagymértékű a levegővesztés: 10 perces periódus alatt 20%-os, vagy azt meghaladó nyomásesést érzékel,
  • figyelmeztetnie kell a járművezetőt, ha 60 percen keresztül fokozatosan csökken a gumiabroncs nyomása,
  • a rendszernek megbízhatóan kell működnie 40 km/h és a jármű végsebessége között.

A rendelet csak az újonnan forgalomba helyezett járművekre vonatkozik. Utólagos beszerelést a törvény semmilyen formában nem ír elő.

A TPMS járműbe kerülésével egy új visszajelző lámpa is helyet kapott a műszerfalon, ami abban az esetben világít, ha a keréknyomás nem megfelelő. Villogása esetén pedig, rendszerproblémát észlelt az ECU.

V. TPMS karbantartási kérdések

  • Mi a teendő téli-nyári átszereléskor, ha indirekt rendszerű abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel van ellátva az autó?
    • Az átszerelés után újra kell hitelesíteni a rendszert. Ezt az autó tulajdonosa is könnyedén el tudja végezni a gépkocsi beállításai között. Az autó kezelési kézikönyve minden esetben tartalmazza a kalibrálás menetét. Ez a megoldás egyszerű és a tulajdonosnak nem jelent többlet kiadást.
  • Mi az eljárás módja a téli-nyári átszereléskor, ha direkt rendszerű abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel van felszerelve a gépjármű és a téli gumikat külön felni garnitúrán használjuk? Két verzió lehetséges:
    • Az új nyomás-ellenőrző szelepeket csak egyszer kell párosítani az adott autóhoz, mert az autóhoz 10 szelepet lehet párosítani.
    • Az új nyomás-ellenőrző szelepeket minden átszereléskor újra kell párosítani az adott autóhoz, mert az autóhoz csak 5 szelepet lehet párosítani.
  • Direkt rendszer esetén van még egyéb teendő?
    • A szelepekben lévő elemek 4-5 év után lemerülnek, ezek nem cserélhetők, ezért új nyomás-ellenőrző szelepeket kell vásárolni.
    • Sajnálatos módon egyes autó típusok esetén nem elég a szeleppel előre tudatni, hogy milyen autó típushoz lesz párosítva, de még az autó diagnosztikai rendszerét is programozni kell OBD2-n keresztül.
  • Szelepszár korrózió
    • Az első generációs dTPMS érzékelők, amelyek a szelepszárral integráltak, korrózióssá váltak. A fémszelep sapkák a szelepszárhoz ragaszkodhatnak, mert az eltérő fémek galvanikus korróziója miatt, az eltávolításra irányuló erőfeszítések megtörhetik a szelepszárat, elpusztítva az érzékelőt. A szelep lefoglalása bonyolultabbá teheti a gumiabroncs szivárgásának javítását, esetleg a teljes érzékelő cseréjét. 2016-ra már új, dTPMS szervizkészletek állnak rendelkezésre a károsodott külső szelepek és szelepszárak cseréjéhez. Manapság a csere már lehetséges a gumiabroncsok és érzékelők eltávolítása, leszerelése nélkül is. Ebben a 10-15 perces "re-coring" eljárásban egy új szelepszár és szelepemelő tű van beépítve a készletben lévő speciális kézi szerszámokkal.
  • A gumiabroncs tömítőanyag kompatibilitása
    • Vannak viták az utángyártott gumiabroncs tömítők kompatibilitásával, amelyek a gumiabroncsba beépített szenzorokat használnak. Egyes tömítőanyagok gyártói azt állítják, hogy termékeik valóban kompatibilisek, de mások arra figyelmeztettek, hogy a "tömítőanyag” érintkezésbe kerülhet az érzékelővel olyan módon, hogy az érzékelő működésképtelenné válik, amíg megfelelően meg nem tisztítják, nem ellenőrzik és telepítik újra. Az ilyen tömítők használata érvénytelenné teheti a TPMS érzékelő garanciáját.

image21

VI. Honnan tudhatjuk meg, hogy direkt vagy indirekt TPMS rendszerrel van felszerelve a személygépjármű?

Bizonyos esetekben a gépkocsi használati kézikönyvében találunk rá hivatkozást.

Teljes bizonyosággal azonban a kerék szétszerelésekor lehet megállapítani, hogy nyomásellenőrző szelep van a kerékben. A legtöbb esetben az autó forgalmazója is tud tájékoztatást nyújtani a kérdésről.

Indirekt rendszer:

image14

Direkt és indirekt rendszer:

image17

VII/1. TPMS teszt eredmények- Melyiket érdemes és miért?

A nonstopgumi.hu tapasztalatai alapján elmondható, hogy ezek a szenzorok a tervezetthez képest rövidebb időt bírnak ki. A téli és nyári gumi cserénél ugyanis rendszeresen fedeznek fel korróziót a felni és a szelep találkozásánál. A szenzorok további hátránya, hogy bizonyos időközönként cserélni kell a tömítésért felelős alkatrészeket.

Egy korrodált szelep esetében sokszor nem lehet megoldani a tömítés cseréjét. Ilyenkor a teljes szelepet cserélni kell, azonban mivel az fixen egybe van építve a szenzorral, ezért új szenzorra van szükség. Ez autómárkától függően akár 15-20 ezer forintba is kerülhet. Ilyenkor csak bizakodhatunk, hogy ne kelljen több darabot kicserélni. Dühítő a dolog, hiszen a szenzor hibátlan, mégis ki kell dobni az egészet az egység a szelep miatt. Ezt a problémát többen is felismerték, és elkezdték gyártani az utólagosan is beszerelhető és programozható szenzorokat, amelyeknek szelepei csavarkötéssel kapcsolódnak a szenzorhoz. Hazánkban az Alcar Hungária Kft. kínálatában megtalálhatók ezek a szenzorok. A jelenlegi palettájuk a teljes európai piac kb. 80 százalékát fedi le. A módosított TPMS szenzorok különálló szelep és szenzor konstrukciójának köszönhetően jóval kedvezőbbek hosszútávon, mint a korábban említett gyáriak. Lehetőség van ugyanis arra, hogy itt csak a szelepet cseréljük, ami lényegesen olcsóbb, mint a komplett szenzor. Egy-egy TPMS szenzor nagyjából 4-5 évig használható, ezt követően feltétlenül cserélni kell.

A gyári első szerelésben használt szenzorokat világszerte néhány cég szállítja. A piacot domináló gyártók az Alligator, a Continental/VDO, a Schrader, a TRW, a Pacific, a Lear és a HUF/Beru.

image13

Sajnos a csere nem egy szimpla művelet, megfelelő műszer és szakember szükséges hozzá. Abban az esetben, ha utólagos, tanítható szenzort szereltetünk be, akkor klónozoni kell a gyári szenzort, továbbá egyes márkáknál az autó tanítása is indokolt lehet. Klónozáshoz elegendő egy külső vagy OBD-s diagnosztikai eszköz használata. Amennyiben "forgatjuk" is (eltérő helyre tesszük) a kerekeket, akkor újra is kell tanítani az autóval, hogy melyik felni/szenzor hova került, ez további programozgatást követel meg. Tudniillik ezek az eszközök komolyabb összegbe kerülnek, és kezelésükhöz szakértelem is szükséges, emiatt nem lehetséges az, hogy a felhasználó otthon végezze el ezeket a műveleteket. Így mindenképp fel kell keresnie egy szakértő szervizest.

Gyári TPMS szenzorok: A gyári elsőszerelésű TPMS szenzorok csak az adott autótípushoz vagy az adott márka típusainak egy szűk köréhez használhatók. A gyári szenzorok adatai nem módosíthatók ezért új szenzor beszerelésekor minden esetben szükséges a szenzorazonosítóknak a járművel történő újratanítására. Egyes gyártmányoknál a szenzor és a szelep között nincs oldható kötés, így az utóbbi sérülése esetén a teljes egység cseréje szükséges. Az utánpótláspiacon kínált felnik nem mindig alkalmasak a gyári szenzorokkal történő szerelésre, ezért a felnik cseréje vagy új abroncsgarnitúra esetén vizsgálni kell az összeillőséget is.

image16

Univerzális TPMS szenzorok: Az univerzális TPMS szenzor alatt az utánpótlás piac számára fejlesztett, az eredeti gyári szenzorok pótlására használható szenzorokat értjük. Egy univerzális szenzor mindig többféle autótípushoz is használható, szemben a gyári szenzorokkal. Az univerzális szenzorok flexibilis megoldást kínálnak az autók széles körét kiszolgáló szervizek számára, de az eltérő fajták tulajdonságai között a gyakorlati felhasználást befolyásoló fontos különbségek vannak. Az univerzális szenzorok tulajdonságaik alapján három csoportba sorolhatók:

  • előre programozott többcélú szenzorok,
  • konfigurálást igénylő úgynevezett multi-szenzorok
  • szabadon programozható szenzorok.

A; Előre programozott, többcélú szenzorok: A szenzor gyárilag programozott, és egy-egy típusa több járműtípushoz szükséges protokoll szerint TPMS Manager adatokat továbbít. Ezért nem igényel sem konfigurálást sem programozást. Több típus készletezése szükséges. Mivel a szenzor azonosító nem módosítható, ezért az újratanítás minden esetben szükséges. Ilyen típus a VDO EU-REDI szenzor, amelynek újdonsága az is, hogy az abroncs futófelületének belső oldalára (a légzáró rétegre) ragasztással kell rögzíteni.

B; Konfigurálható szenzorok: Ezek a szenzorok a járműlefedettségtől függően számos autótípus protokollját tartalmazzák. A felhasználás során egy alkalmas TPMS eszközzel ezek közül kell kiválasztani és aktiválni a megfelelőt. Ezt a folyamatot nevezik konfigurálásnak. A gyártás során a szenzorra írt programok száma utólag nem bővíthető, tehát a szenzor nem aktualizálható. A konfigurálás során a szenzorazonosító módosítható, tehát lehetőség van a gyári azonosító másolására és a gyári szenzor klónozására is. A konfigurálható szenzorok prémium kategóriáját a Huf IntelliSens típusa képviseli, amely a legnagyobb lefedettséget kínálja és az összes ismertebb TPMS eszközzel konfigurálható. A kiválasztott program a későbbiekben is bármikor módosítható. Más konfigurálható típusok, mint például a T-pro nem rendelkeznek ilyen széles körű eszközkompatibilitással és a használatba vételt követően csak nagyon rövid ideig lehetséges a kiválasztott protokoll módosítása. Ezt követően a kiválasztott protokoll rögzül, ami problémás esetekben a szervizek számára jelentős anyagi kockázat lehet.

C; Programozható univerzális szenzorok: A szenzor gyárilag semmilyen programot nem tartalmaz. A szükséges programozás a felhasználás helyén történik, az adott típus programozására alkalmas eszközzel. A programozható szenzorok a legrugalmasabb megoldást jelentik a gumiszervizek számára, amelyeknek az autótípusok széles TPMS Manager köréhez kell a gyári TPMS szenzorok azonnali pótlását vagy új szenzorokat biztosítaniuk. A programozható univerzális szenzorokkal alacsony készlettel is magas járműtípus lefedettség biztosítható. A két meghatározó típus, az Alligator sens.it és a Schrader EZ-sensor típusokkal együtt 90% feletti azonnali kiszolgálási szint érhető el. A programozható szenzorok mindenkori aktualitását a folyamatosan fejlesztett adatbázisok garantálják.

D; Milyen univerzális szenzorokat tartalmaz a TPMS manager termékprogramja?

  • Alligator sens.it programozható univerzális szenzor: Az RS03 az autótípusok egyre növekvő hányadához biztosít az elsőszerelt szenzorokkal egyenértékű megoldást. A szenzor gyárilag nem tartalmaz semmilyen programot, a programozás a szervizben történik az éppen aktuális igény szerint. Az RS03 előnyös tulajdonságai jelentősen megkönnyítik a TPMS szervizmunkát.
  • Schrader EZ-sensor, programozható univerzális szenzor: Az EZ-sensor a vezető első szerelői beszállító által az utánpótláspiac részére kifejlesztett univerzális, programozható szenzortípus. A szenzor gyárilag nem tartalmaz semmilyen programot, a programozás a szervizben történik az éppen aktuális igény szerint.
  • HUF IntelliSens konfigurálható univerzális szenzor: Az IntelliSens a prémium szegmensben jelentős elsőszerelői beszállító német gyártó, a Huf utánpótláspiac számára kifejlesztett terméke. A legtöbb ismert és népszerű TPMS eszközzel konfigurálható. Előre programozott protokollokat tartalmaz, gyorsan konfigurálható.

E; OE szenzorok: A utánpótláspiaci TPMS szenzorok jelenleg nem nyújtanak minden autótípushoz megoldást. Egyes esetekben a pótlás vagy egy második kerékgarnitúra TPMS szenzorokkal történő felszerelése csak az eredeti szenzorok használatával oldható meg. Ezek a szenzorok tartalmazzák az adott autótípushoz szükséges protokollt így programozásra vagy konfigurálásra nincs szükség. Mivel a gyári szenzorok azonosítója nem módosítható ezek használatakor az újratanítás nem kerülhető el. A gyári szenzorok a BARTEC TPMS eszközökkel aktiválhatók és újrataníthatók.

F; Szelepek: Az ALLIGATOR sens.it alumínium szelep gyári szerelésű alkatrészként már sokmillió autóban bizonyította megbízhatóságát. A szabadalmaztatott félgömb kialakítású csatlakozásnak köszönhetően a szelep és a szenzor pozíciója egymáshoz képest 12⁰ és 40⁰ között állítható. Ennek betudható, hogy a sens.it szelep és szenzor csaknem valamennyi lemez és könnyűfém felni típusba probléma nélkül beszerelhető. A sens.it szelep és szenzor szállítása külön, nem összeszerelve történik. A szelep a szenzorhoz egy, a szelep tartozékaként szállított TORX fejű csavarral rögzíthető a kívánt pozícióban. A szenzort rögzítő csavar és a szeleprögzítő anya azonos meghúzási nyomatéka gyorsítja és egyszerűsíti a szerelést. Az egyéni esztétikai igények kielégítését is lehetővé teszi, hogy a szelepek négyféle bevonattal, ezüst, titánszürke, fekete és króm színben rendelhetők.

tpms banner 2

VII/2. TPMS szervizkitek, avagy hogyan lehet ezzel pénzt keresni?

A gumiabroncsok átszerelése során magától értetődő a régi gumiszelepek újra történő cseréje. Biztonsági okokból ugyanígy szükséges a TPMS fémszelepek felújítása is. A TPMS szenzorral rendelkező kerekek gumiabroncsainak átszerelésekor vagy az eredeti  szenzor másik kerékbe történő átépítésekor gyári előírás a kopásnak kitett alkatrészek cseréje.Ehhez kis alkatrészcsomagok, úgynevezett TPMS SZERVIZKITEK állnak rendelkezésre. A gyárilag beépített, különböző gyártóktól származó TPMS szelepek eltérnek egymástól, ezért a szervizeknek többféle szervizkitet is készleten kell tartani ahhoz, hogy a felmerülő szervizfeladatokat szakszerűen el tudják végezni. Gumiszeleppel egybeépített TPMS szenzor esetén a teljes szelep cseréjére van szükség, azonban ez nem mindig beszerezhető. Ilyenkor esetenként a gumiszelep fémszelepre történő cseréje lehet a megoldás. A TPMS manager termékprogramjában szereplő Alligator szervizkitek a gyárilag szerelt SCHRADER, HUF-BERU, CONTI-VDO, PACIFIC, LEAR és TRW gyártmányú TPMS egységekhez kínálnak egyszerű, első szerelői minőségű megoldást. A szervizkitek szükségességének elfogadtatását és az értékesítést a garanciális szempontokra, a gyártói előírásra és a TPMS megbízható működésére vonatkozó érvek egyaránt támogatják.

TPMS szervizfeladatok:

A direkt TPMS rendszerű autók kerekeinek szerelése, a rendszer működőképességének fenntartása megfelelő műszaki felkészültséget, új típusú eszközök használatát és új ismereteket tesz szükségessé. Ezeknél a járműveknél a szervizeknek fel kell készülniük az alábbi feladatokra is:

  • TPMS audit (a működés szerelés előtti ellenőrzése)
  • Hiba diagnosztika
  • Meghibásodott szenzorok és szelepek cseréje
  • A második kerék-garnitúrához szükséges szenzorok programozása és beépítése
  • A központi egység újratanítása
  • A TPMS szelepek szervizelése – a gyártó által előírt alkatrészek cseréje
  • A munka végeztével a rendszer működésének ellenőrzése
  • A szükséges többletmunkák miatt, a feladat típusától függően különböző mértékben megnő az egy autóra fordított szervizidő. A szervizkapacitás megőrzése érdekében ezért fontos a munkafolyamatok jó szervezése és a szükséges információkhoz való gyors hozzáférés.

TPMS szerviz-előnyök:

  • Ingyenesen letölthető szoftver a programozáshoz
  • Mindig hozzáférhető, ingyenes online adatbázis
  • A frissítés automatikus, a felhasználó számára nem jelent feladatot
  • Logikus és az alkalmazás által is segített programozási lépések
  • Többféle azonosító alapján történő járműtípus választás
  • Első szerelésű szenzorokra vonatkozó információk, gyári termékkódok
  • Ügyfélmenedzsment rendszer az elvégzett TPMS szervizmunkák és a jármű szerviztörténet nyilvántartásához
  • Egyszerű használat, nincs szükség külön elektromos hálózati csatlakozásra

A STARTER KIT jó választás és biztosan megtérülő befektetés a TPMS szervizfeladatokra fokozatosan felkészülni kívánó, bevált megoldást kereső gumiszervizek számára. A programozó padon kívül 8 db univerzális RS3 szenzort és 8 db hozzávaló speciális fém szelepet is tartalmaz. Az Alligator sens.it globális piaci jelenléte és vezető utánpótláspiaci pozíciója garanciát jelent arra is, hogy a sens.it szenzorokat az összes komolyabb gyártó TPMS eszköze kezelni tudja.

TPMS szerviz - buktatók:

A TPMS miatt még az eddig rutinfeladatot jelentő gumicsere is összetettebb feladattá válik. A TPMS szerviz potenciális buktatóinak elkerülése a szervizek részéről komoly felkészülést, új szemléletet és gondosságot kíván. Ebből a szempontból az alábbi területek igényelnek különös figyelmet:

Műszaki felkészültség
  • Munkafolyamatok és szervizidő ráfordítás
  • Az információk elérése
  • Szenzorválaszték, készletezés, kiszolgálási szint
  • Szakmai kompetencia
  • Ügyfélkezelés és kommunikáció
TPMS diagnosztika/ eszközök:

Miért van szükség TPMS diagnosztikai eszközre?

A direkt TPMS rendszerű autókon végzett gumi- és kerékszerelési munka megkezdése előtt ellenőrizni kell a szenzorok állapotát és működését. Ezáltal időben diagnosztizálhatóvá válnak a TPMS rendszer esetleges hibái és korlátozható a szerviz felelőssége. Ez fontos, hiszen a kerekek szétszerelését követően a TPMS működési hibáinak kijavításáért már a munkát végző szervizt terheli a felelősség. A gyári szenzorok adatainak kiolvasása, az elemek állapotának vizsgálata természetesen a hibás működés okának megállapításához is szükséges. Az autók egy jelentős hányadánál a rendszer újratanítására (az új szenzor azonosítóknak a központi vezérlő egységbe történő beírása) és a hibakódok törlésére csak az OBD csatlakozáson keresztül van mód. Eredményes TPMS szerviz tehát nehezen képzelhető el megfelelő tudású, OBD csatlakozásra is képes diagnosztikai eszköz nélkül.

Mire érdemes ügyelni a TPMS eszköz kiválasztásakor?

  1. Funkcionalitás és kezelhetőség
  2. Szenzor és jármű lefedettség
  3. Gyártói háttér és támogatás
  4. Tartósság és kialakítás

VII/3: A TPMS szenzorok fajtái

Az úgynevezet „clamp in”, vagyis anyával rögzített szenzorok esetében egy tömítő gyűrű biztosítja a keréktárcsa tömítettségét, és az anya biztosítja az összeszorító erőt. A szelep és a szenzor legtöbbször egy egységet képez, így a szelepjavítás megfelelő célszerszám és javítókészlet nélkül csak a szenzor cseréjével együtt lehetséges.

A „snap in” vagyis a bepattintható szenzorok esetében a szenzor és a szelep rögzítése nem anyával történik, hanem (ahogy a későbbi szerelési útmutatóban is látható) egy fogó segítségével kell a szelepet a keréktárcsában kialakított furatba helyezni. A szelep és a szenzor csavarkötéssel illeszkedik egymáshoz, így a szelep cserélhető az eredeti szenzor megtartásával. Az egységben helyet kap maga a nyomásérzékelő, a jelátalakító és –sugárzó, valamint egy elem, amelynek élettartama a gyártók szerint 4-10 év.

VII/4. A TPMS szenzorok szerelése, szervizelése, illesztése

A TPMS rendszerrel ellátott kerekek, és maga a szenzor szerelése is innovatív megfontolásokat és sok esetben speciális szerszámokat igényel. Minden direkt rendszerre igaz, hogy a gumi fel- és leszerelése veszélyt jelenthet a szenzorok épségére, ezért fokozott óvatossággal kell a rutin műveleteket végrehajtani és minden mozzanatnál figyelni kell a szelep pozíciójára.

A TPMS szenzorokat az adott autóhoz kell programozni (feltanítani) abban az esetben, ha a kerekek pozíciója megváltozott, vagy ha új szenzor beépítésére kerül sor, például keréktárcsa-csere esetén, vagy ha a szenzor sérült / elromlott. Néhány típus automatikusan felismeri a szenzorait és újratanulja, ha a kerékpozíciók megváltoznak (BMW, Mercedes, Landrover, Jaguar). Néhány típusnak az OBD2 csatlakozón keresztül kell feltanítani a szenzorok azonosítóit (ID) pl. Peugeot, Citroen, Renault, Toyota, Lexus.

A feltanítás során meg kell adni a szenzorok azonosítóját és járműtől függően a pozíciót is. A szenzor tanítás előtt érdemes kiolvasni a meglévő szenzorok adatait és letárolni, mert bizonyos modellek a tanítási folyamat során minden szenzor adatait törlik és újra fel kell venni mind a 4 szenzor ID-ját, akkor is, ha csak 1 szenzort cseréltünk.

A TPMS-re specializálódott eszközök képesek feléleszteni a szenzorokat, így a tanítás „automatikusan” is elvégezhető. Ha a TPMS ECU

-t tanuló módba állítjuk, majd egy meghatározott sorrendben – ami általában a bal első kerékkel kezdődik és az óramutató járásával megegyező irányban megy körbe a járművön – „felébresztjük” a szenzorokat, így azok adatait az ECU lementi, és a sorrend miatt a pozíciókat is önállóan megjegyzi. A TPMS diagnosztikai eszköz önmagában nem képes az ECU-t tanuló üzemmódba helyezni, így ahhoz egy gyári vagy gyári szintű diagnosztikai berendezés szükséges.

Néhány TPMS műszer képes adatot is kicsalni a szenzorokból (nyomás, hőmérséklet, ID), ami nagyon hasznos a kerékcsere előtti állapotfelméréshez és kiválóan alkalmazható hibakutatásra azoknál a rendszereknél, amelyeknél a kerék – és ezzel együtt a szenzor – helyzete a járművön nem definiált. Az ID kiolvasás pedig akkor jelent nagy előnyt, ha egy szerelt keréken lévő szenzornak nem tudjuk az azonosítóját, vagy (mint például a Toyota esetében) a szenzorillesztés során minden érzékelő azonosítója először törlődik a rendszerből, majd újra fel kell vinni a régi szenzorok azonosítóit is, nem csak azokét, amelyek cserélve lettek.

VII/5. Speciális szenzorok

Nem minden gyártó szenzorai illenek bele az eddig említett variánsokba, ugyanis a fejlesztések egy mellékágán létrehoztak olyan érzékelőket, amelyeket nem a keréktárcsára, a szeleppel együtt kell szerelni, hanem a gumiba kell beágyazni/ragasztani. A legismertebb ilyen elven működő rendszer a Continental – VDO REDI keréknyomás-felügyelő rendszere, ami idén a frankfurti Automechanika-kiállításon díjat is nyert. A kis érzékelő, akárcsak az OE-szenzorok előre vannak programozva, így csak az összetanítást szükséges elvégezni. Elhelyezéséből adódóan, vagyis mivel a gumi belsejébe a légzáró rétegre kell ragasztani, ezért bármilyen keréktárcsához használható, ráadásul kevésbé van kitéve a szereléskor keletkező mechanikai sérülés veszélyeinek. Ahogy már említettük egy szenzor elemének, ezáltal magának az érzékelőnek az átlagos élettartama 4-10 év körül van, ehhez képest a gumira szerelendő REDI szenzorok élettartama a gumiéval megegyező, vagyis használattól függően 4-5 év. Ez azt jelenti, hogy élettartam szempontjából nem jelent nagy hátrányt, hogy a gumira van szerelve a szenzor.

image15

VIII. Mennyibe kerül a TPMS?

Indirekt rendszer esetén nincs plusz költség, a kerekekben hagyományos szelepek vannak.

Direkt rendszer esetén kb. 15.000 Ft-ba kerülnek a szelepek kerekenként.

Amennyiben szükséges, az OBD2 programozás kb. 5500 Ft-ba kerül autónként.

IX. Mi történik akkor, ha direkt rendszerű nyomásellenőrzős autó esetén nem vásárol az ügyfél nyomásellenőrzős szelepeket a téli felnikhez?

Az autó használható marad, azonban az autó műszerfalán egy jel lesz látható, ami a nyomásellenőrző rendszer hibáját jelzi. Mindenképp próbáljuk meg rábeszélni ügyfeleinket a nyomásellenőrzős szelepek használatára.

X. Nem szabad figyelmen kívül hagyni!

A keréknyomás-felügyelő rendszer biztonságkritikus eleme a gépjárműnek, ennek megfelelően kezeli a rendelet. A tervek szerint 2015. június 1-jétől a műszaki vizsga protokollban a visszajelzők ellenőrzésekor a TPMS visszajelzőjét is ellenőrzik, és manipuláció vagy hiba esetén a járművet közúti közlekedésre alkalmatlannak ítélik. A tulajdonosok tehát nem úszhatják meg a keréknyomás-felügyelő rendszerek karbantartását, illesztését.>

Térjünk ki egy kicsit az adatvédelmi aggályokra is! Mivel az egyes gumiabroncsok egyedi azonosítót továbbítanak, a járműveket könnyű nyomon követni a meglévő érzékelők segítségével az út mentén. Ezt a problémát az érzékelők rádió-kommunikációjának titkosításával lehet megoldani.>

XI. FONTOS megjegyezni!

A nem, vagy nem megfelelően működő rendszer, szenzor hibakódot eredményez a járműben, amelyet a műszaki vizsga folyamán is ellenőriznek.>

TPMS alacsony nyomású figyelmeztető ikon

image10

TPMS rendszerhiba ikon

image18

  • A gyári szenzorokat a legtöbb esetben fixen egybeépítik a szeleppel, ezért ha utóbbi megrongálódik, akkor a teljes szenzort cserélni kell
  • Hazánkban az Alcar Hungária Kft. kínál olyan utólagosan is klónozható és programozható szenzorokat, amelyeknél a szelep és a szenzor egymástól szétválasztható
  • Ha az előre beállított érték alá csökken az egyik abroncsban a légnyomás, akkor a fenti sárga lámpa fog minket erről tájékoztatni a műszerfalon
  • Egyes autóknál a pontos guminyomás és a hőmérsékleti érték is megjelenhet az autó központi kijelzőjén
  • Nem mindegy, hogy milyen típusú és kialakítású felnit használunk. TPMS (guminyomás-szenzor) használata esetén erre is figyelni kell
  • 2015 júniusától a műszaki vizsgákon is ellenőrzik a TPMS rendszerek megfelelő működését. Ha van az autóban, működnie kell!

Források: